23. august 2019

Samarbejde mellem København og Groningen: Mere forskning, uddannelse og udveksling på tværs af landegrænser

MoU

Med underskriften af en ny aftale mellem Københavns Universitet og University of Groningen, har Center for Sund Aldring sat en officiel streg under et stærkere samarbejde om aldringsforskning, uddannelse og udveksling.

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og Faculty of Medical Sciences på University of Groningen er gået sammen i et officielt partnerskab. Underskrivelsen af en MoU – Memorandum of Understanding – skal fremme muligheden for samarbejde om forskning, uddannelse og ikke mindst udveksling af studerende.

Den nye aftale skal bane vejen for mere samarbejde, både på universitets- og centerniveau. Aftalen udspringer primært fra et eksisterende samarbejde omkring biologisk aldring med kræfter fra Center for Sund Aldring i spidsen på dansk side.

”Vi har i Center for Sund Aldring arbejdet tæt sammen med Groningen gennem de sidste 10 år, og de sidste fem år har deres prodekan, Erik Boddeke, siddet i vores Scientific Advisory Board. Vi synes, samarbejdet har udviklet sig meget positivt og vil derfor gerne tage det et skridt videre med en officiel alliance,” siger direktør for Center for Sund Aldring, Lene Juel Rasmussen.

Særligt på områder som aldringsforskning er internationale samarbejder vigtige. Udfordringerne med en aldrende befolkning er langt hen ad vejen er de samme på tværs af landegrænser, forklarer Lene Juel Rasmussen.

”Det er helt essentielt, at vi både deler ud af vores egen viden, og at vi lærer af andre. Ellers sidder vi bare i hvert vores land og laver det samme arbejde. Når vi trækker på hinandens viden og udnytter hinandens ressourcer, bliver vi alle sammen klogere.”

Og det er ikke kun i forhold til forskning og uddannelse, at videndelingen og partnerskabet vil komme universiteterne til gavns. Der er også særligt fokus på outreach, fortæller direktør for outreach i Center for Sund Aldring, Anéh Christina Hajdu.

”Groningen har stærke samarbejdsrelationer med region og kommune. De er gode til at definere, hvilke samfundsudfordringer de kan bidrage til at løse. Det er min oplevelse, at vi kan lære en del af dem i forhold til at få vores forskning ud at leve i samfundet til gavn for borgerne,” siger hun.

Partnerskabet skal i fremtiden række langt videre end aldringsområdet. Aftalen er netop underskrevet af dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Ulla Wewer og dekan fra University of Groningen Marian Joëls.