18. august 2016

Kan kosttilskud hjælpe type 2 diabetikere?

Antioxidanter

Du har sikkert har hørt, at det er sundt at spise blåbær, fordi de er springfyldte med antioxidanter. Men hvad er antioxidanter egentlig og kan de spist som kosttilskud på sigt hjælpe type 2 diabetikere? Det vil en gruppe forskere i Center for Sund Aldring undersøge i et nyt projekt.

Af Andreas Vigelsø Hansen og Stine Dam Søndergård

Alle kroppens milliarder og atter milliarder af celler bruger fedt og sukker fra kosten til at danne energi. I stort set alle cellerne foregår det i de såkaldte mitokondrier, der kan sammenlignes med en bils motor. Ligesom at motoren omdanner benzin til energi, der kan få bilen til at køre, så bruger mitokondrier fedt og sukker til at danne den energi vores muskler bruger til at bevæge sig med.

Som bekendt er ulempen ved bilen, at den danner affaldsstoffer, der er skadelige for miljøet. Det gør mitokondrier faktisk også. De stoffer er bare skadelige for kroppen. Du har sikkert hørt om ”frie radikaler”, og at de kan reagere med og ødelægge andre processer i cellen, som kan være med til at gøre os syge. Hudkræft efter for meget solbadning er et eksempel på det, fordi UV-stråler øger mængden af frie ilt-radikaler i huden, og det kan føre til kræft.

Type 2 diabetes og mangel på antioxidanter

I vores muskelceller kan frie ilt radikaler også være med til at udvikle type 2 diabetes. Type 2 diabetes opstår, når vores muskler mister evnen til at optage sukker fra blodet. Det kan der være mange årsager til, men én kan være, at frie ilt-radikaler medvirker til at blokere og ødelægge de signaler, der normalt får musklerne til at optage sukker. Hvordan bremser kroppen de frie radikaler, inden de laver al den skade? Det er her antioxidanterne kommer ind i billedet, da deres opgave er at fjerne de frie ilt-radikaler. Det er først, når der er for mange frie ilt-radikaler i forhold til mængden af antioxidanter, at vores muskler kan miste evnen til at optage sukker.

Forsker forbereder en prøve fra en forsøgspersons muskel

Glutathion er den mest udbredte antioxidant i vores celler, og den kan både dannes i kroppen og fås gennem kosten fra fx frugt, grønsager og kød. Et forhøjet niveau af frie ilt-radikaler kan altså medvirke til udviklingen af type 2 diabetes, men vi ved meget lidt om det. Vi ved fra tidligere studier, at overvægtige med begyndende type 2 diabetes har et nedsat niveau af glutathion. Hvis de blot i en time får et drop med glutathion bliver deres type 2 diabetes forbedret. Vi ved endnu ikke om glutathion som kosttilskud kan sænke niveauerne af frie ilt-radikaler i musklerne og dermed have en lignende gavnlig effekt i patienter med type 2 diabetes.

Forskningsprojektet

Forskerne vil derfor undersøge, om glutathion som kosttilskud har en positiv effekt på sukkeroptaget i musklerne, og om det kan forklares med et reduceret niveau af frie ilt-radikaler i musklen. Det vil de undersøge ved at tage blodprøver og bitte små muskelprøver før og efter 12 ugers glutathion-kosttilskud. I muskelprøven kan produktionen af frie ilt-radikaler måles ved hjælp af en såkaldt oxygraph (se foto).

Oxygraf som forskerne bruger til at måle mængden af frie ilt-radikaler

Samtidig måler forskerne, hvor meget glutathion, der har reageret med frie ilt-radikaler, og hvor meget der stadig er frit til at fjerne de frie ilt-radikaler. Forskerne forventer, at både produktionen af frie ilt-radikaler og mængden af glutathion, der har reageret med de frie radikaler vil være sænket efter glutathion kosttilskud.

Meld dig som deltager

Du kan melde dig som deltager i forskningsprojektet. Du finder mere information på Biomedicinsk Instituts website

Cand.scient. Stine Dam Søndergård
Center for Sund Aldring