6. februar 2018

Kosttilskud reparerer skader i hjernen hos mus med Alzheimers

Alzheimers

Neurologiske skader i hjernen i forbindelse med Alzheimers kan repareres af en form for kosttilskud, viser musestudie fra Center for Sund Aldring, Københavns Universitet og det amerikanske National Institute of Health. Musenes kognitive og fysiske evner forbedres også af stoffet, og forskerne mener, at der er udsigt til forsøg i mennesker.

I Alzheimers sygdom er hjernens normale system til reparation af DNA svækket. Stoffet NAD+, som findes naturligt i alle kroppens celler, er vigtig for netop dette system. Et internationalt forskningsteam ledet af professor Vilhelm Bohr fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet og National Institute of Health har nu undersøgt effekten af at øge mængden af NAD+ i mus med Alzheimers.

”Vores undersøgelse viser, at musenes hjerner i løbet af en tre måneders periode med tilskud af stoffet havde færre af de kendetegn, som vi ser ved Alzheimers sygdom. I flere adfærds- og hukommelsestests klarede musene sig meget bedre end mus, der ikke fik tilskuddet”, siger professor Vilhelm Bohr.

Færre døde nerveceller

Forskerne har udviklet en ny musemodel, som efterligner de vigtigste træk ved Alzheimers sygdom i mennesker. Den nye mus er baseret på tidligere fund postmortem i hjerner fra mennesker med Alzheimers sygdom. Ved hjælp af den nye dyremodel testede forskerne virkningerne af stoffet NAD+ ved at tilføje et stof til musenes drikkevand, som gør, at cellerne producerer mere NAD+.

Nogle af kendetegnene ved Alzheimers sygdom er ophobning af tau proteiner i nerveceller, udfældning af beta-amyloid mellem hjernens celler og kognitiv svækkelse.

Hos mus, der fik tilskuddet, så forskerne færre ophobninger af tau-protein, mindre skade på DNA, højere aktivitet og reorganisering af hjerneceller, øget produktion af nye nerveceller ud fra stamceller og lavere niveauer af skade på og død af nerveceller.

I hjernens hippocampusområde - hvor skader og tab af volumen er fundet hos personer med demens – peger resultaterne i retning af, at tilskuddet fjernede eksisterende DNA-beskadigelse eller forhindrede, at den spredes yderligere.

Vandlabyrinter og forbedret gang

Mus, der fik tilskuddet, havde også bedre adfærd og hukommelse end kontrolmus. Det viste de blandt andet i vandlabyrinter og ved genkendelse af genstande. De behandlede mus viste også bedre muskel- og grebstyrke, højere udholdenhed og forbedret gang sammenlignet med kontrolgruppen. Forskerne mener, at de fysiske og kognitive fordele skyldes, at NAD+ har en foryngende virkning på stamceller i både muskel- og hjernevæv.

"Vi er opmuntrede over resultaterne, der viser en effekt i en Alzheimers musemodel. Vi ser frem til at undersøge stoffets mulige terapeutiske effekter hos mennesker med demens i fremtiden", fortæller Vilhelm Bohr.

Næste skridt for forskergruppen er flere undersøgelser af de underliggende mekanismer og forberedelser til intervention i mennesker.

Studiet er netop blevet offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences: NAD+ supplementation normalizes key Alzheimer’s features and DNA damage in a new AD mouse model with introduced DNA repair deficiency.

Forskningen i Center for Sund Aldring er støttet af Nordea-fonden. Projekt er også støttet af Chromadex Corp.

Professor Vilhelm Bohr, Center for Sund Aldring og National Institute of Health, mail: bohrv@grc.nia.nih.gov, tlf: 00 1 443 850 4026