4. juli 2019

Topforsker inden for fysisk aktivitet hædret med fornem pris

KFJ-prisen

Michael Kjær fra Center for Sund Aldring er en af dette års modtagere af den prestigefulde KFJ-pris. Han belønnes for sin fremragende forskning inden for fysisk aktivitet. Med prisen følger 1,5 millioner kroner.

Michael Kjær, overlæge på Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin og leder af Center for Sund Aldring forskningsspor ”Modifiable pathways of damage and repair in aging”, er i år blevet belønnet og anerkendt med en fornem pris fra Kirsten og Freddy Johansens Fond for sine enestående forskningsresultater gennem årene.

Den årlige KFJ-pris bliver blandt andet uddelt til forskning inden for lægevidenskaben, og tidligere modtagere har beskæftiget sig med alt fra hjertekarsygdomme til epigenetik. Michael Kjær modtager den kliniske pris, og med prisen følger 1,5 millioner kroner.

Michael Kjær er i løbet af sin karriere blevet internationalt anerkendt inden for sit forskningsområde. Han har drevet store og betydningsfulde forskningsprojekter og har spillet en kæmpe rolle for forskningen på sit område, hvilket kun understøttes af det imponerende antal videnskabelige artikler og citationer, han har bag sig.

Bindevævet er vigtigt for skader
Michael Kjær har altid været interesseret i fysisk aktivitet og fysiologi. I sin forskning har han blandt andet arbejdet med sund aldring, hormoner og stofskifte, men særligt arbejdet med idrætsskader har i de senere år spillet en stor rolle i hans forskningskarriere.

”Jeg har været meget optaget af at kigge på, hvad der sker i kroppens bindevæv ved overbelastningsskader. Hvad sker der for eksempel inde i vævet på en almindelig løbetur sammenlignet med, når du træner for meget og udvikler skader? Vi ved det faktisk ikke helt endnu, men vi er på vej,” siger Michael Kjær.

Man har i forskningsverdenen længe troet, at bindevævet ikke havde en specielt dynamisk funktion i kroppen. Men i løbet af de sidste 20 år har Michael Kjær været en uundværlig ressource i at fastslå, at bindevævet ikke bare ligger dødt hen, men tværtimod spiller en vigtig rolle for fysisk aktivitet og idrætsskader.

”Vi har altid sagt til folk med skader, at de skal tage den med ro, men det er ikke altid det bedste råd. Det arbejde, vi har lavet i forskningen af bindevæv, har givet os ny viden om fysisk belastning, som ikke var der før. Nu ved vi bedre, hvordan vi faktisk skal vejlede patienter. Måske skal en patient lave færre hop, men mere styrketræning. For den helt almindelige motionist kommer det her arbejde til at betyde, at man kan få meget mere konkret hjælp og vejledning til sine skader,” siger Michael Kjær.

En anerkendelse for hele området
Som klinisk professor på Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital er Michael Kjær med til at lede verdens højest rangerede institut på det idrætsmedicinske område, ifølge Shangai Rankings ”Global Ranking of Sport Science Schools and Departments”. Hans forskningsresultater har dermed ikke kun haft imponerende betydning for Bispebjerg Hospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, men for idrætsvidenskaben i hele verden.

”Jeg har været meget heldig at komme til at arbejde med noget, jeg er enormt interesseret i. Det er en enorm anerkendelse at modtage denne her pris, både personligt, men især på områdets vegne. Det er traditionelt set et stort og vigtigt forskningsområde for Danmark og også for Københavns Universitet, som jo egentlig har skabt en stor del af samspillet mellem SCIENCE og SUND. Så det er selvfølgelig en stor glæde for mig at få prisen,” siger Michael Kjær.

KFJ-prisen blev overrakt d. 21. juni 2019.