2. juni 2022

Synseksperimentarium guider til et godt seniorliv trods synsnedsættelse

Syn

Hvad sker der med synet, når man bliver ældre? Og hvad kan man gøre for stadig at kunne de ting, man gerne vil, hvis man får nedsat syn? Det vil Velux Fondens Synseksperimentarium og online platform raadomsyn.dk, som forskere fra Center for Sund Aldring har været med til at udvikle, give svar på.

Synseksperiment

Der findes mange tips og tricks, som kan lette hverdagen med nedsat syn. Den rigtige belysning, fokus på kontraster i hjemmet og forstørrelse gennem forskellige redskaber eller teknologier kan gøre en stor forskel. Velux Fondens Synseksperimentarium, SynsExpo, giver vejledning og syn for sagen i løbet af en Danmarksturné til København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg over foråret og sommeren.

Et godt liv med nedsat syn

SynsExpo består af oplevelsesrum: et køkken med fokus på farvekontraster, en opholdsstue med fokus på forstørrelse og et læseområde med fokus på belysning. I hvert rum er der information og mulighed for at prøve synskompenserende hjælpemidler. Synskonsulenter står også til rådighed med vejledning. Projektets formål er at give særligt seniorer og deres pårørende inspiration til et godt liv, selv om synet er udfordret.

”Der findes meget, som kan lette livet, når synet begynder at give udfordringer. Vi har samlet både råd og redskaber i et lille hjem, man kan komme forbi og se. Samtidig har vi et godt samarbejde med lokale øjenfaglige eksperter, man også vil kunne møde, når SynsExpo kommer forbi”, fortæller programchef i Velux Fonden Vibeke Lybecker.

De gode råd om livet med synsnedsættelse vil også være at finde online på websitet www.raadomsyn.dk hurtigst muligt.

Indhold skabt af eksperter i øjne og ældre

Indholdet på både SynsExpo og websitet raadomsyn.dk er udviklet i tæt samarbejde med et bredt partnerskab af øjenfaglige og andre organisationer, der beskæftiger sig med det gode seniorliv, herunder Center for Sund Aldring på Københavns Universitet. Ambitionen har været at samle al den vigtigste viden om aldersrelateret synsnedsættelse på tværs af fagligheder og formidle den lettilgængeligt.

”Vores forskning viser, at mange ældre borgere mangler viden om, hvornår man skal reagere på synsnedsættelse i takt med at man bliver ældre. Hvad må man lære at leve med, og hvornår skal man søge hjælp? Synstab er et overset folkesundhedsproblem med store konsekvenser. Vi er derfor utroligt glade for at være en del af dette samarbejde om at finde nye løsninger, som kan gøre en stor forskel”, siger lektor Maria Kristiansen, vicedirektør for Center for Sund Aldring og viceinstitutleder ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

Steder og datoer for SynsExpo på Danmarksturné

SynsExpo er på Danmarksturné i København, Odense og Aalborg i løbet af sommeren 2022:

• Aalborg: Medborgerhuset 14.-15. juni
  • København: Københavns Rådhus 30.-31. august
  • Odense: Odense Rådhus 13.-14. september

Alle med synsnedsættelse, pårørende til personer med synstab og fagpersoner opfordres til at kigge forbi. Se mere

Partnerskabet bag SynsExpo og Råd om Syn

Bag SynsExpo og Råd om Syn står et partnerskab, der repræsenterer en bred viden om syns- og ældreområdet, herunder Syncentralen i Vordingborg, CSU-Slagelse, IBOS, Øjenforeningen, Faglige Seniorer, Optikerforeningen, VIVE og Center for Sund Aldring, Københavns Universitet. Projektet er finansieret af Velux Fonden og drives af Komiteen for Sundhedsoplysning.

For viden om forskning i ældre og udfordringer med synstab:
Maria Kristiansen, Center for Sund Aldring, Københavns Universitet
Tlf: 53627535
Mail: makk@sund.ku.dk

For generel info om SynsExpo:
Christian Døsing Sørensen, Komiteen for Sundhedsoplysning
Mail: cds@sundkom.dk