22. januar 2020

Stor pris til idrætsmediciner

Pris

Klinisk professor Michael Kjær modtager Hagedorn Prisen 2020. Hans forskning har blandt andet skabt banebrydende ny viden om genoptræning efter skader. Med prisen følger 1,5 mio. kr.

Klinisk professor Michael Kjær

Hvad end vi er hyggemotionister eller elitesportsudøvere kan vi udvikle overbelastningsskader.

Det har klinisk professor Michael Kjær fra Institut for Klinisk Medicin og Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet samt Bispebjerg og Frederiksberg Hospital har brugt en stor del af sin forskningskarriere og liv på at prøve at forstå.

Hans arbejde har blandt andet skabt ny indsigt i samspillet mellem muskler, hjernen og stofskiftet.

Ligeledes har hans store aftryk på forskning i idrætsfysiologi bidraget til en markant bedre forståelse af, hvordan motion har indflydelse på kroppens stofskiftesundhed og leddene samt for senernes velbefindende.

For hans mangeårige engagement får Michael Kjær nu tildelt Hagedorn Prisen 2020.

Om prisen

• Hagedorn Prisen er på 1,5 mio. kr.
  • Den tildeles årligt en person som belønning for en fremragende forsknings- eller udviklingsindsats inden for et område af dansk intern medicin.
  • Prisen uddeles af DSIM og Novo Nordisk Fonden.
  • Med prisen følger tildelingen af Hagedorn Medaljen.

Personligt og fagligt stolt

”På det personlige plan er jeg meget stolt og beæret over at få Hagedorn Prisen, men jeg er lige så stolt over, at mit forskningsfelt får prisen,” siger Michael Kjær og tilføjer:

”Ofte går den slags priser til forskere inden for kræftsygdomme, hjernen, hjertet og andre steder, hvor forskningen decideret kan redde menneskeliv. Det gør idrætsmedicinen ikke på samme måde, men bindevævsskader rammer rigtig mange mennesker, og jeg er glad for, at det bliver anerkendt med en pris.”

Livslang passion var medvirkede årsag til prisindstilling

Netop Michael Kjærs personlige og utrættelige engagement i forskningen inden for flere felter gjorde, at han blev indstillet til Hagedorn Prisen 2020.

Det fortæller Pia Nimann Kannegaard, formanden for bestyrelsen i Dansk Selskab for Intern Medicin (DSIM), der udpeger prismodtageren på baggrund af indstillinger fra selskabets medlemmer:

”Professor Michael Kjærs omfattende forskning inden for idrætsfysiologi, reumatologi og sund aldring afspejler en livslang passion for såvel basal som klinisk forskning. Michael Kjær har i sit arbejde gjort banebrydende fund, som er både nationalt og internationalt anerkendt,” siger hun og tilføjer:

”Både som forsker, kliniker og underviser udviser Michael Kjær nysgerrighed, integritet og udholdenhed, og derfor har DSIM’s bestyrelse besluttet, at han skal modtage årets Hagedorn Pris.”

Michael Kjær får officielt overrakt prisen ved årsmøde i DSIM den 28. februar.

Læs den fulde pressemeddelelse samt mere om Hagedorn-prisen hos Novo Nordisk Fonden og hos DSIM.

Michael Kjær, klinisk professor
(+45) 38635055