23. oktober 2019

Professor Simon Bekker-Jensen modtager Lundbeckfondens Yngre Forskerpris

Pris

Ny viden om hvordan vi ældes, sikrer celleforsker og professor MSO på Københavns Universitet, Simon Bekker-Jensen,  Lundbeckfondens Yngre Forskerpris 2019.

Portræt af Simon
Simon Bekker-Jensen
 fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin og Center for Sund Aldring blev professor i en alder af bare 36 år, har publiceret sine resultater i verdens førende videnskabelige tidsskrifter og har dedikeret sin karriere til at finde ud af, hvordan celler responderer på stress-situationer og i visse situationer reparerer sig selv. På sigt vil hans forskning måske kunne forklare, hvorfor nogen mennesker ældes hurtigere end andre.

Han har siden 2012 været fellow hos Lundbeckfonden og har bidraget til adskillige videnskabelige gennembrud. For eksempel har han identificeret en række nye proteiner, som er involveret i cellers respons på DNA-skader.

Celler nedbrydes af daglig stress, og det er derfor, vi ældes. Men nogen mennesker ældes hurtigere end andre, og hvis vi kan lære at forstå hvorfor, kan vi måske finde en vej til at ældes langsommere og være raske længere ind i alderdommen.

På den baggrund modtager den i dag 39-årige celleforsker og professor MSO, Simon Bekker-Jensen, Lundbeckfondens Yngre Forskerpris 2019.

“Hvis vi zoomer helt ind, så er jeg optaget af celler og de grundlæggende mekanismer, der træder i kraft, når cellerne bliver udsat for stress-påvirkninger. Dette er et gennemgående tema i de fleste sygdomme og aldringsprocessen. Zoomer vi lidt længere ud, synes jeg, det er spændende at arbejde med et emne som aldring, fordi det har fascineret menneskeheden til alle tider og rejser spørgsmålet: Kan vi udsætte aldringen og leve længere?” siger Simon Bekker-Jensen.

Skiftede retning undervejs

Simon begyndte sin karriere med at interessere sig for, hvordan celler håndterer DNA-skader. Studierne førte til identifikationen af en række nye molekylære mekanismer. Da han skulle starte sin egen selvstændige forskningsgruppe, skiftede han fokus til cellulær stress og aldring.

”Simon tilhører en international elite, når det gælder forskning i forståelsen af de cellulære forsvarsmekanismer mod stress og aldring. Hans forskning har givet os et unikt indblik i nogle af de grundlæggende mekanismer i cellerne, når de oplever stress og ældes, og på sigt kan det måske give os mulighed for at begrænse aldringsprocesserne,” siger Jan Egebjerg, der er forskningsdirektør i Lundbeckfonden.

Ud over at være en internationalt anerkendt forsker er Simon en erfaren underviser, en fremragende forskningsformidler og har vundet adskillige priser.

Med prisen følger en mio. kr. - de 300.000 kr. er en personlig hæderspris, og de 700.000 kr. er til prismodtagerens forskning.

Se en video om Simon Bekker-Jensens forskning.

Om Lundbeckfondens Yngre Forskerpris

Lundbeckfondens Yngre Forskerpris gives årligt til en forsker under 40 år, der har præsteret fremragende sundheds- eller naturvidenskabelig forskning.

Lundbeckfonden ønsker at støtte forskere på alle karrieretrin, og Yngre Forskerpris har til formål at hædre de dygtigste fra den yngre generation af forskere, der har etableret egne selvstændige forskningsgrupper.

Samtidig sætter Lundbeckfonden, som en af Danmarks største forskningsfinancierende fonde, fokus på forskningens store samfundsmæssige betydning.