5. marts 2015

Prestigefyldt bevilling til molekylær aldring

Molekylær aldring

Andres Joaquin Lopez-Contreras har modtaget en af de prestigefyldte Sapere Aude-bevilling fra Det Frie Forskningsråd. Målet med Sapere Aude-programmet er at skabe karriereveje og fastholde de mest talentfulde yngre forskere i forskningen.

Ved den årlige EliteForsk konference den 26. februar 2015 blev forskere, der modtager de eftertragtede Sapere Aude-bevillinger fejret. Center for Sund Aldrings Andres Joaquin Lopez-Contreras modtog en bevilling på 7 millioner kroner.

Det overordnede formål med Andres Joaquin Lopez-Contreras’ projekt er at forbedre vores forståelse af, hvordan genomisk ustabilitet indgår i aldringsprocessen og udviklingen af kræft. De vigtigste udfordringer for at komme frem til en potentiel klinisk anvendelse ligger i at undersøge nye proteiners evne som såkaldte prædiktive markører eller som terapeutiske agenter i behandling af kræft eller alders-associerede sygdomme.

Mulighed for eget laboratorium

Andres Joaquin Lopez-Contreras fortæller om tildelingen af bevillingen:
- Sapere Aude-bevillingen vil uden tvivl have stor betydning for min forskerkarriere. Bevillingen vil være essentiel for opstarten af mit eget laboratorium og give mig mulighed for at udvikle nye ideer og projekter. Som udlænding har jeg følt mig meget velkommen og værdsat i mødet med danske institutioner, herunder Københavns Universitet og dets fantastiske forskermiljø. Jeg ser frem til at starte mit spændende projekt i København.

Kontakt:

Andres Lopez-Contreras