6. februar 2014

Forskere udvikler metode til diagnosticering af arvelig tyktarmskræft

KRÆFTDIAGNOSTIK

Via et stort internationalt samarbejde er det lykkedes danske og udenlandske forskere at lave en fælles strategi for en bedre diagnosticering af arvelig tyktarmskræft. Det giver mulighed for forbedret behandling i fremtiden, og resultatet af deres strategi er publiceret i Nature Genetics.

Tarmkræft er en af de hyppigste former for kræft i Danmark, og hvert år bliver godt 2.700 danskere ramt af kræft i tyktarmen alene. Årsagerne til tyktarmskræft er overvægt, type 2  sukkersyge og alkohol, og i nogle tilfælde er tyktarmskræft arvelig. Kræft i tyktarmen er en alvorlig kræftform, der er udbredt i hele verden.

De bedste helbredelsesmuligheder forekommer, når patienterne får en diagnose tidligt i forløbet, og derfor har et stort hold af internationale forskere nu lavet en fælles strategi for diagnosticering af arvelig tyktarmskræft kaldet Lynch syndrom eller HNPCC. Deres arbejde har blandt andet resulteret i en videnskabelig artikel bragt i det anerkendte tidskrift Nature Genetics.

Danske forskere med på holdet

Fra Danmark er det ledende overlæge for mave-tarmkirurgien på Aalborg Universitetshospital Inge Bernstein og fra Københavns Universitet er det Lene Juel Rasmussen, der er professor og direktør for Center for Sund Aldring (CESA), som har deltaget i kortlægningen og er medforfattere på artiklen.

-Vi har set på, hvordan man anvender den nuværende viden om arvelig tyktarmskræft og udvalgt de bedste metoder til at så tidligt som muligt diagnosticere og behandle. På den måde har vi kunnet forme et fælles internationalt regelsæt for, hvordan man diagnosticerer og dermed også behandler bedst muligt, og det kan komme patienter verden over til gavn, siger Lene Juel Rasmussen.

Forskerne har sammenlignet nationale databaser med genetiske oplysninger på familier med arvelig tyktarmskræft. Desuden indgår der som noget nyt i klinisk sammenhæng basale molekylærbiologiske analyser i den nye strategi for diagnosticering af arvelig tyktarmskræft. I Danmark er det det såkaldte HNPCC-register, der er oprettet for at opspore familiemedlemmer, som har arveligt betinget risiko for at udvikle tarmkræft.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse.

Kontakt: