6. marts 2020

Norsk ærespris og forskningsstøtte til KU-forskere

Priser

Professor Vilhelm A. Bohr fra Københavns Universitet og National Institute on Aging i USA modtager i år den internationale forskningspris fra Olav Thon Stiftelsen i Norge for sin enestående karriere. Professor Steven Goldman modtager i samme ombæring støtte til sin hjerneforskning.

Portræt af Vilhelm A. Bohr
Professor Vilhelm A. Bohr (Foto: UiO/Terje Heiestad)

Olav Thon Stiftelsen i Norge uddeler for sjette år i træk en international forskningspris samt støtte til nytænkende forskningsprojekter. Professor i aldring Vilhelm A. Bohr fra Center for Sund Aldring og National Institute on Aging modtager torsdag forskningsprisen for en imponerende forskningskarriere, mens professor Steven Goldman fra Center for Translational Neuromedicine modtager forskningsstøtte.

Priserne overrækkes torsdag til de to forskere samt øvrige modtagere ved en ceremoni på Universitetet i Oslo med taler fra Rektor Svein Stølen samt Olav Thon, der selv uddeler priserne.

”Bohrs vigtigste bidrag har været på området DNA-reparation. Han har arbejdet med mange aspekter ved DNA-skader, processeringen af disse i pattedyrceller og udviklet en meget brugt metode for analyse af DNA-reparation i individuelle gener. Vilhelm Bohr fandt ud af, at det er de aktive gener, som fortrinsvist bliver repareret. Denne observation var et stort fremskridt i afklaringen af det tætte sammenspil mellem DNA-reparation og transskription,” skriver Olav Thon Stiftelsen i deres motivation for at give prisen til Vilhelm A. Bohr.

Professor Steven Goldman
Professor Steven Goldman (Foto: UiO/Terje Heiestad)

Hvid substans i hjernen

Professor Steven Goldman modtager støtte til et forskningsprojekt, der skal svare på, hvordan man regenerere hvid substans i den voksne menneskehjerne. Forskningsprojektet ledes af forskere på Københavns Universitet, men bliver til i samarbejde med forskere fra Karolinska Instituttet i Stockholm.

Forskerne skal blandt andet lave analyser af de såkaldte gliaceller i hjernen. De vil undersøge enkeltceller på specifikke alders- og udviklingsstadier under specifikke miljøforhold.

Den internationale forskningspris består af fem millioner norske kroner, mens forskningsstøtten til hjerneforskningsprojektet er på ti millioner kroner.

Læs mere om priserne og de øvrige modtagere på Olav Thon Stiftelsens hjemmeside.

Kontakt:

Kommunikationskonsulent Mathias Traczyk