16. maj 2017

Langdistancecykling under forskerne lup

Fysisk aktivitet

Hvordan reagerer kroppen på at cykle 3.000 km på 15 dage, og hvordan kan præstationen optimeres? Det undersøger forskere fra Center for Sund Aldring, Biomedicinsk Institut og Bispebjerg Hospital de næste uger, hvor 7 ældre og 8 unge veltrænede cykelryttere cykler fra København til Palermo.

15 mænd deltager i de næste uger i et projekt kaldet Palermo Expressen. Det er et fysisk eksperiment, hvor 7 ældre og 8 yngre mænd cykler fra København til Palermo. I ugerne op til afgang testes rytterne i København hos Center for Sund Aldring og Biomedicinsk Institut og på Bispebjergs hjerteafdeling. Testene involverer fx muskel- og fedtbiopsier, fitnesstests på cykel, blodprøver, højde og vægt. I dag sprang de 7 ældste deltagere sig i sadlerne og satte næsen mod Palermo.

Ved ankomst til Palermo vil testene blive gentaget. Ud fra testene vil forskerne kunne bestemme effekterne af 15 dages langvarigt cykelarbejde hos hver enkelt rytter, og sammenligne resultaterne mellem den unge og den ældre gruppe. Foruden testene før og efter turen, vil forskerne indsamle data for at beskrive hver rytters energiomsætning.

Palermo Expressen giver et indblik i, hvordan veltrænede unge og ældre cykelryttere reagerer på stor fysisk belastning, og hvordan man kan optimere en sådan præstation. Du kan følge med her, på Palermo Ekspressens egen Facebook og på Sydturens Facebookside.