28. juni 2017
Levealder

Forskere fra Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet vurderer i en kommentar bragt i det videnskabelige tidsskrift Nature, at den menneskelige levealder vil fortsætte med at stige.

Stigningen i menneskets levealder tiltrækker stor samfundsmæssig interesse. Flere og flere mennesker lever meget længe, og i 2016 havde vi i Danmark 1.143 borgere i en alder på 100 eller derover. Flere forskere hævder, at denne stigning i levealderen ikke vil fortsætte, og at vi nu er tæt på den øvre grænse for, hvor gamle mennesker kan blive.

Ingen tegn på øvre grænse er nået
I en ny kommentar i det videnskabelige tidsskrift Nature: Is there evidence for a limit to human lifespan? (29. juni 2017) vurderer forskere fra Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet, at en øvre grænse for menneskers levealder på 115 år er usandsynlig. De bruger medaljevindere fra de Olympiske Lege og Verdensmesterskaberne fra årene 1960-2016 som eksempel til at illustrere deres pointer:

"Vi kan ikke forudsige en grænse for menneskelige præstationer ved brug af data fra fortiden, hverken i forhold til at sportspræstationer eller i forhold til levealder. Mennesker er bygget for at holde, vores levevilkår er blevet markant forbedret, dødeligheden falder for alle aldersgrupper, og vi vil i fremtiden se, at de nuværende rekorder for levealder bliver brudt”, siger professor Rudi Westendorp fra Center for Sund Aldring og Institut for Folkesundhedsvidenskab.

Aldringens biologi antyder ikke maksimal levealder
Sidste år konkluderede andre forskere i det videnskabelige tidsskrift Nature: Evidence for a limit to human lifespan, at der er en øvre grænse for levealderen på 115 år baseret på en analyse af de længstlevende mennesker. Forskerne udførte komplicerede statistiske analyser, men deres arbejde giver plads til alternative forklaringer.

"Når du fremhæver de ekstreme personer og dermed kun fokuserer på de særlige tilfælde, kan du komme til at drage fejlagtige konklusioner”, fortæller adjunkt Maarten P. Rozing fra Center for Sund Aldring og Institut for Folkesundhedsvidenskab.

"Biologisk set er aldring et resultat af en ophobning af skader. Vi bliver hver dag bedre og bedre til at forebygge og reparere disse skader. Vi har aldrig tidligere haft udsigt til at leve så længe som nu ved godt helbred. Vi bør turde omfavne denne mulighed, "fortsætter han.

Center for Sund Aldring er støttet af Nordea-fonden.

Professor Rudi Westendorp
Center for Sund Aldring og Institut for Folkesundhedsvidenskab