7. juni 2017

Cykling i videnskabens tjeneste

Fysisk aktivitet

Er der forskel på, hvordan en yngre og en ældre krop reagerer på at cykle 3.050 km på 15 dage? Det undersøger forskere fra Center for Sund Aldring, Biomedicinsk Institut og Bispebjerg Hospital hos 7 ældre og 8 unge veltrænede cykelryttere, som har cyklet fra København til Palermo. Cykelrytterne er ankommet til destinationen, og forskerne tager de sidste prøver. Se fotos fra projektet.

Hvordan reagerer ældre og yngre kroppe på at blive udsat for en længerevarende meget hård fysisk belastning? Det er et af hovedspørgsmålene for forskere fra Center for Sund Aldring, Biomedicinsk Institut og Bispebjerg Hospital. Forskerne undersøger to grupper af mænd. Den ældre gruppe består af 7 mandlige motionscyklister – de 6 i alderen 65-70 år med forskellig social baggrund - mens den yngre gruppe består af 8 ligeledes veltrænede mænd i alderen 21-35 år.

Cyklisterne har brugt 15 dage på at cykle turen på 3.050 km fra København til Palermo. I sidste uge tog de involverede forskere turen til Palermo for at udføre muskel- og fedtbiopsier, måling af mitokondriefunktion, måling af hvor godt deltagerne optager sukker, fitnesstests på cykel, blodprøver, og måling af fedt og muskelmasse.

”Vi er rigtig glade for at få muligheden for at følge rytterne. Vi håber på, at studiet giver os indsigt i, hvordan veltrænede unge og ældre cykelryttere reagerer på stor fysisk belastning, og hvordan man kan optimere en sådan præstation. Prøverne skal også være med til at vurdere, om der er forskel på, hvordan langdistanceudholdenhed påvirker kroppen og kroppens organer”, siger professor Jørn Wulff Helge fra Center for Sund Aldring og Biomedicinsk Institut, som har været i Palermo og indsamlet prøver fra rytterne.

Det unge hold cykelryttere ankommer.

Forskningsassistent Jacob Frandsen max-tester en af de veltrænede ældre forsøgspersoner Erik (alder 67) - kondital 53 ml O2 per kg per min!

Efter forsøget blev der udtaget fedtbiopsier fra balden og fra maven af professor Flemming Dela og stud.med. Arthur Ingersen. De to første unge forsøgspersoner på briksene har lige fået udtaget disse.

Lektor Steen Larsen sidder i laboratoriet og gør fedtvævsprøver fra mave og balde klar til analyse af mitokondriefunktionen.

De lidt interimistiske laboratoriefaciliteter i Palermo. Bioanalytiker Regitze Kraunsøe og lektor Steen Larsen gør klar til at måle mitokondriefunktion på Oxygraferne.