22. januar 2020

Beskyttelse af genom kan på sigt måske forlænge levetid

Aldring

Flere og flere forskningsresultater peger i retning af, at reparation af vores DNA spiller en central rolle i aldring. Hvis forskerne kan finde veje til at håndtere skaderne på DNA’et, som kan testes både i dyremodeller og i mennesker, kan det på sigt måske øge vores levetid. Det viser en litteraturgennemgang af forskere fra Center for Sund Aldring, Københavns Universitet.

Struktur af DNA-molekyle
Stabiliteten af vores arveanlæg, det såkaldte genom, spiller en betydelig rolle i udviklingen af ​​aldring. At beskytte vores aldrende genomer er derfor centralt for at få en sund og aktiv aldring. Forskere fra Center for Sund Aldring har gennemgået den videnskabelige litteratur på området. Gennemgangen er blevet offentliggjort i det ansete videnskabelige tidsskrift Trends in Cell Biology.

Forskerne peger på, at den igangværende forskning over hele kloden uden tvivl i fremtiden vil betyde fordele for menneskeheden og sandsynligvis forlænge vores levetid. Gennemgangen peger på, at der dukker et stor antal behandlinger op som direkte eller indirekte kan føre til færre DNA-skader.

Skader på DNA kan komme fx fra UV-lys fra solens stråler, og vores celler har udviklet forskellige metoder til at reparere skaderne eller helt at fjerne celler, hvis DNA er beskadiget. Litteraturgennemgangen har fokus på tre niveauer af forsvarsmekanismer for DNA-skade: Regulering af giftige molekyler, reparation af DNA-skader og afskaffelse af skadede celler.

Forskningen inden for feltet viser, at der er medicin under udvikling målrettet DNA-skader, som kan dæmpe aldringsprocesserne. Forskerne er dog udfordret af, at udviklingen af interventioner rettet mod aldring tager meget lang tid. Sygdomme, som leder til for tidlig aldring fx Werners Syndrom, kan være interessante at undersøge, fordi her kan interventioner testes hurtigere og sandsynligvis billigere.

Læs litteraturgennemgangen: Protecting the Aging Genome”.

Professor Morten Scheibye-Knudsen, Center for Sund Aldring og Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, mscheibye@sund.ku.dk, tlf. 35 33 70 96