15. juni 2017

Simon Bekker-Jensen modtager Jahre-prisen for yngre forskere

PRIS

Professor Simon Bekker-Jensen fra Center for Sund Aldring og Institut for Cellulær og Molekylær Medicin har i løbet af sin karriere gjort store fremskridt inden for DNA-forskning. Derfor belønnes han nu med Anders Jahre-prisen til yngre forskere.

Hvert år uddeler Universitetet i Oslo Anders Jahre-priserne for fremragende forskning inden for basal og klinisk medicin til forskere fra lande i Norden. Den ene af priserne går specifikt til yngre forskere og er en personlig pris på 500.000 norske kroner.

Kortlagde alarmsystem i kræftceller
Professor Simon Bekker-Jensen fra Center for Sund Aldring og Institut for Cellulær belønnes, fordi han med sin grundforskning har gjort store fremskridt inden for forståelsen af, hvordan celler reagerer på DNA-skader. Celler bliver nemlig meget syge eller dør, hvis de har skader i deres DNA, der ikke bliver repareret ved hjælp af specifikke proteiner.

Simon Bekker-Jensen har været med til at finde ud af, hvordan cellernes ”alarmsystem” fungerer. Hvordan cellerne opdager, at der er skader i deres DNA, og hvordan de reparerer skaderne.

Grundforskning med stort klinisk potentiale
Den viden kan man bruge til at målrette og effektivisere kræftbehandling med eksempelvis kemoterapi, hvor man skader cellers DNA. For hvis man specifikt svækker kræftcellernes alarmsystem, så reparerer de almindelige celler sig selv. Det gør kræftcellerne derimod ikke, og derfor dør de. På den måde kan grundforskning som Simon Bekker-Jensens have ganske stort klinisk potentiale.

”Det skønt at modtage denne pris, det er en stor anerkendelse af mig som forsker. Det ansporer mig til at fortsætte med at forske endnu mere i cellers reaktion på forskellige former for stress som høj temperatur eller kemikalier, som er det, jeg kigger på nu,” siger professor Simon Bekker-Jensen.

25 år siden sidste dansker vandt
Det er 25 år siden, at en forsker fra Københavns Universitet sidst vandt Anders Jahres pris til en yngre forsker.

Simon Bekker-Jensen deler prisen med lektor Signe Sørensen Torekov fra Biomedicinsk Institut og Metabolisme Centeret på SUND, som modtager prisen for sin forskning i fedme og diabetes.