5. april 2016

Sæt Livet på spil

Sund aldring

Danskerne bliver ældre og ældre, og mange faktorer påvirker, hvordan vi ældes. Center for Sund Aldring og Medicinsk Museion på Københavns Universitet har udviklet aldringsspillet "Livet på spil", som leger med de elementer, der gør os ældre. Spillet er baseret på den nyeste forskning, og alle gæster på Medicinsk Museion kan fra slutningen af marts 2016 lege med.

Aldring er et komplekst og til tider alvorligt og tabubelagt emne. Hvordan formidler man de kringlede processer, som foregår fra celle til samfund, når alderdommen sætter ind? Center for Sund Aldringog Medicinsk Museion på Københavns Universitet eksperimenterer med formen i aldringsspillet Livet på spil, som formidler forskning på en oplysende og underholdende måde.

Forskningsresultater i spil

Foto: Mikal Schlosser

Spillet er baseret på forskningsresultater og faglig viden om aldringsprocesser fra Center for Sund Aldring og patient- og interesseorganisationer som fx Høreforeningen, Gigtforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Psykiatrifonden. Center for Sund Aldring og udviklingen af spillet er støttet af Nordea-fonden.

”I spillet formidler vi i en let og uformel tone vores forskning og viden om aldring. Vi ved, at vores aldring bliver påvirket af mange forskellige faktorer lige fra boligforhold, pension, muskelstyrke til ændringerne i energifabrikkerne i vores celler. Derfor berører vi alle de aspekter i spillet”, siger formidlingsmedarbejder Anne Bernth Jensen fra Center for Sund Aldring, som har været primus motor i udviklingen af spillet.

Med hjælp fra spillets roulette trækker spillerne en krop, der kommer til at have både skavanker og sygdomme, men der er også gode vaner og heldige påvirkninger, der kan trække den samlede levealder op.

Livet på spil på museum

Fra slutningen af marts får alle gæster på Medicinsk Museion i Bredgade i København muligheden for at spille Livet på spil. Forskningen bliver præsenteret på spillebrikker og kort, og spillet viser aldringens mange elementer. I spillet bliver de enkelte livsstilsvalg og skavanker opgjort i leveår. Vinderen er den spiller, der bliver ældst.

”Vi håber, at spillet får museets gæster til at trække på smilebåndet og giver dem et udgangspunkt for at tænke og tale om aldring. Det er selvfølgelig ikke muligt at opgøre enkelte livsstilsvalg i leveår, som vi gør i spillet. Men spillet giver et indblik i, hvordan sygdomme, livsstilsvalg og tilfældigheder har indflydelse på kroppens aldring”, fortæller Anne Bernth Jensen.

Målgruppen for spillet er for alle i alderen fra 15 år og opefter.

Formidlingsmedarbejder Anne Bernth Jensen
Center for Sund Aldring og Medicinsk Museion