21. august 2016

Topper atleter tidligt, lever de kortere

Aldring

Olympiske atleter med en tidlig og ekstraordinært høj fysisk præstationsevne dør tidligere end atleter, der topper senere i livet. Det viser ny forskning fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet og det hollandske Leyden Academy on Vitality and Ageing.

Tre ugers OL i Rio er ved at slutte, og vi har set topatleter sætte nye rekorder. Men hvad betyder en olympisk toppræstation for atleternes levealder? Det har forskere fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet og det hollandske Leyden Academy on Vitality and Ageing undersøgt. Undersøgelsen er netop blevet publiceret i det internationalt anerkendte tidskrift Aging. Det er første gang, forskere har vist en sammenhæng mellem fysisk præstationsevne og levealder hos mennesker.

Toppræstationer tidligt har en pris

”Vi kender alle atleter, der bliver syge, kommer ud for ulykker eller endda dør, mens de træner eller konkurrerer. Men ved siden af ​​disse direkte omkostninger, viser vores data, at der også er langsigtede omkostninger. At levere fysiske toppræstationer tidligt i livet ser ud til at have sin pris i form af mistede leveår”, fortæller professor Rudi Westendorp fra Center for Sund Aldring og Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret opnåede resultater og forventet levetid for over tusind atleter, der deltog i OL i 1896 og til og med OL i Berlin i 1936. Atleterne konkurrerede i 58 forskellige discipliner, og forskerne har undersøgt, i hvilken alder atleterne nåede deres toppræstation. Undersøgelsen viser, at atleter, der nåede deres toppræstation i en relativ ung alder, havde 17% øget dødelighed i forhold til atleter, der toppede i en senere alder.

De allerbedste mandlige atleter, der både toppede tidligt og leverede de bedste fysiske præstationer, havde en 5 år kortere levealder end de atleter, der toppede sent og ikke leverede en ekstraordinær fysisk præstation.

Forskellen i levealderen er ikke en direkte omkostning af intens træning og hård konkurrence. Det handler i stedet om de underliggende biologiske mekanismer, der hjælper en person til at nå sit fysiske højdepunkt tidligt. Undersøgelsen peger i retning af, at atleter, hvis krop muliggør høje fysiske toppræstationer tidligt, også ældes hurtigere. Denne undersøgelse af atleters levetid og andre studier antyder, at vækst- og kønshormoner spiller en afgørende rolle.

Moderat motion hele livet er sundt

”Undersøgelsens resultater indeholder også et mere generelt budskab til offentligheden: Sport er sundt, især hvis du langsomt og uafbrudt dyrker motion. Det ser ud til at være den mest succesfulde strategi for at få et langt og sundt liv. Tag din tid, men hold fast og husk, at det aldrig er for sent at gå i gang”, siger Rudi Westendorp.

Forskerne peger på, at der er behov for mere biomedicinsk forskning i de mekanismer, der forklarer sammenhængen mellem levealder og at nå sit fysiske højdepunkt tidligt.

Forskningen i Center for Sund Aldring er støttet af Nordea-fonden.

Professor Rudi Westendorp, mobil 22 96 31 41