3. november 2015

Stor nordisk pris går til professor Michael Kjær

Nordisk Medicinpris

Klinisk professor i idrætsmedicin ved Københavns Universitet, Michael Kjær, har modtaget Nordisk Medicinpris 2015.

Banebrydende, internationalt førende og innovativ. Det er nogle af de flotte ord, der er sat på professor Michael Kjærs forskning. Nu bliver den belønnet med en af Nordens største medicinpriser Nordisk Medicinpris, som i år gives til forskning i idrætsmedicin og fysisk aktivitet. Michael er professor i idrætsmedicin ved Center for Sund Aldring, Københavns Universitet og overlæge ved Bispebjerg Hospital.

fotograf Claus Peuckert

I begrundelsen lyder det blandt andet, at Michael Kjær tildeles prisen for sin omfattende og internationalt førende translationelle forskning, som har sat fokus på basale effekter af fysisk aktivitet på menneskets endokrine system og bindevæv. Prisuddelerne lægger vægt på, at han i sin forskning har haft banebrydende fund, som berører mekanismerne for sene- og muskelskader.

”Jeg er meget glad og stolt over at have modtaget Nordisk Medicinpris. Det er en stor anerkendelse, og jeg håber, at prisen kan være med til at sætte fokus på det idrætsmedicinske område og min forskningsgruppes forsøg på at forstå mekanismerne bag bindevævets overbelastning of udvikling af idrætsskader”, siger professor Michael Kjær.

Michael Kjær deler prisen med forskerne Lars Engebretsen og Roald Bahr fra Oslo Universitet og Jón Karlsson fra Göteborg Universitet. Prisen uddeles af Stiftelsen for Nordiska Medicinpriset i samarbejde med Folksam. Prisen uddeles til særligt bemærkelsesværdige videnskabelige indsatser inden for områder, som har stor betydning for menneskets sundhed.

Prisen uddeles ved en ceremoni den 27. januar 2016 i Stockholm.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Michael Kjær, professor, telefon: +45 35 31 21 85