13. november 2015

Seniorer matcher Tour-ryttere i forbrænding af energi

Sund Aldring

Veltrænede seniorer forbrænder energi på samme niveau som Tour de France ryttere. Ny dansk forskning viser, at alder ikke er en hindring for, at vores krop kan yde maksimalt i en længerevarende periode. Bag den nye forskning står Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet.

Hvordan reagerer ældres kroppe på at blive udsat for en længerevarende meget hård fysisk belastning? Det har hidtil været et ubesvaret spørgsmål, men nu har forskere fra Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring fundet svaret. De har undersøgt, hvordan seniorer omsætter energi, når de bliver udsat for hård fysisk belastning.

Seks mænd i alderen 46 til 71 år cyklede på 14 dage 2.700 kilometer fra København til Nordkap, og forskerne undersøgte dem undervejs. Undersøgelsen viser, at seniorerne forbrændte 4,0 gange mere end det basale energiforbrug. Tour de France-ryttere forbrænder typisk 4,3 gange under Touren.

Foto: Mikal Schlosser

Forbrænding på niveau med topatleter

"Vi er meget overraskede over, at ældre kan opnå en forbrænding, som er på niveau med veltrænede topatleter som Tour de France-ryttere. Ingen har tidligere undersøgt seniorer under den type belastning. Det er fascinerende, at vores kroppe selv i en høj alder kan øge forbrændingen så meget", siger postdoc Mads Rosenkilde Larsen fra Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring.

"Indtil nu har vi været usikre på, om ældre kan opnå maximale niveauer for energi omsætning. Vores resultater viser, at uanset hvor gammel man er, kan man træne sig op til at yde maksimalt over en længerevarende periode. Det tager blot længere tid for seniorerne at cykle det antal kilometer, end det gør for en Tour-rytter", siger professor Jørn Wulff Helge fra Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring.

Indtag matcher ikke energiforbrug

Forskerne undersøger også, om seniorerne spiser nok til at opveje den energi, som de forbruger under cykelturen. Undersøgelsen peger på, at det ikke er tilfældet.

"Til trods for at mændene spiste op mod dobbelt så meget som normalt, kunne de slet ikke spise nok i til at dække deres energiforbrug. Det er tankevækkende, at selv om deres motivation til at spise stiger, er der en fysiologisk reaktion i kroppen, som gør at de alligevel ikke kan spise nok", fortæller Mads Rosenkilde Larsen.

Forskningen i Center for Sund Aldring er støttet af Nordea-fonden. Den nye forskning er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition.

Mads Rosenkilde Larsen, mobil 26 17 58 47