15. august 2017

EIT Health Summer School vender undervisningen på hovedet

Innovation

20 studerende fra hele verden samles i disse dage i København for at udtænke digitale løsninger til ældre, der er ramt af den livsstilssygdommen type 2 diabetes. I stedet for den traditionelle undervisning i klasseværelset arbejder de studerende i tæt samspil med patienter, virksomheder og offentlige partnere.

De studerende skal tænke ud af boksen
Undervisningsmetoden ”Flipped Classroom” vender klasseværelset på hovedet og skaber et læringsmiljø, hvor det er de studerende, som skal finde på de gode løsninger til et aldrende samfund. I stedet for at underviserne giver forelæsninger, fungerer de som facilitatorer. De traditionelle forelæsninger er lagt ud som online lektioner på Stanford platformen Coursera. Her har de studerende har deltaget i forberedende undervisning forud for sommerskolen, så de er klar til at kaste sig over den praktiske del, så snart sommerskolen går i gang.

De studerende indgår i gruppearbejde og trænes i at omsætte sundhedsudfordringer til innovation, som er målrettet patienters behov. Det tætte samarbejde med virksomheder og andre universiteter kombineret med et kreativt læringsmiljø er afgørende for at udvikle en succesfuld sommerskole, der beskæftiger sig med løsninger på globale samfundsudfordringer.

”Vi vil gerne hive de studerende ud af deres comfort-zone, få dem til at tænke ud af boksen, og forhåbentligt få dem til at opdage helt nye måder at tænke behandling og forebyggelse på i samarbejde med partnere fra både offentlige og private organisationer. Samtidig, giver det internationale netværk igennem EIT Health en mulighed for, at vi kan dele vores gode erfaringer med ”flipped classroom” til andre universiteter – samtidig med at vi kan tilbyde vores studerende et internationalt miljø. Derfor har vi i år etableret samarbejde med flere stærke partnere som Erasmus University Rotterdam og Uppsala University, der kan bidrage til succesen fra sidste år og danne yderligere bro mellem samfund, forskere og industri”, siger professor Rudi Westendorp, Københavns Universitet, Center for Sund Aldring.

Et tæt samspil og internationalt samarbejdsforum
Det er ikke kun de studerende, der er velforberedte. Det er partnerne også. De har nemlig været med til at udvikle sommerskoleprogrammet. For både Novo Nordisk og Steno Diabetes Center Copenhagen har det høj prioritet at kunne bidrage med realistiske cases og være involveret i et internationalt sommerskoleforløb i EIT Health netværket.

”EIT Health Summer School er et rigtig godt samarbejdsforum for os til at give internationale studerende en større forståelse for, hvilke udfordringer livet med diabetes kan rumme. Det er en fin mulighed for at komme i kontakt med initiativrige studerende, der kan være med til at tænke og skabe nyt og se nye og måske anderledes måder at hjælpe personer med diabetes på. Det er samtidig en mulighed for potentielt at samarbejde med nogle af de studerende om udvikling af deres ideer og derigennem øge vores internationale netværk”, siger Ulla Bjerre-Christensen, Steno Diabetes Center Copenhagen, Region Hovedstaden.

Novo Nordisk ønsker at bidrage til, at de studerende får koblet tekniske løsninger med et menneske- og aktørperspektiv.

”Det er en unik mulighed for at plante en holistisk måde at tænke løsninger på, før de skal ud og virke i sundhedssystemet, i folkesundhedsindsatser eller i sundhedsrelaterede virksomheder”, udtaler Bo Wesley, Senior Advisor, Cities Changing Diabetes.

Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet har i samarbejde med Copenhagen Business School, Novo Nordisk, Steno Diabetes Center Copenhagen - Region Hovedstaden og Erasmus University i Rotterdam udviklet kurset i København, der skal ruste studerende til at tænke innovative løsninger, som hjælper en aldrende befolkning og fremmer et aktivt liv.