Gode råd om sund aldring – Københavns Universitet

Sund Aldring > Mød forskerne > Sund aldring for alle > Gode råd om sund aldring

Gode råd om sund aldring

Her kan du finde gode råd til hvordan du får et sundt langt liv og en sund aldring. Rådene er udarbejdet af forskere fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet.

Fysisk aktivitet - det er aldrig for sent
Fysisk aktivitet og træning er noget af det bedste man kan gøre for sig selv – også når det gælder om at sikre en god aldring. Fysisk aktivitet øger nemlig antallet af år med god funktionsevne, både fysisk og mentalt og så nedsætter det risikoen for en lang række sygdomme.

Hold hjernen skarp
Hjernen kan udvikles hele livet, men den skal bruges, så den ikke går i stå. Og du kan gøre meget for at holde din hjerne skarp, sådan at du fortsat kan lære nyt og huske ting, der er vigtige at huske. Ved at udfordre hjernen og holde dig i fysisk form vedligeholder du hjernens spændstighed, og så nedsætter du samtidig risikoen for at få sygdomme, der går ud over hjernens funktion.

Sociale relationer
De sociale netværk har stor betydning for livskvaliteten hele livet igennem. Men de har også indflydelse på vores helbred og levealder. Der er nemlig en sammenhæng mellem det at leve et tilfredsstillende socialt liv og vores helbred, formentlig fordi både vores livsstil, psykiske velbefindende og fysiologi påvirkes af de sociale relationer.