Hvorfor er du øm i muskler og led dagen efter træning? – Københavns Universitet

19. august 2013

Hvorfor er du øm i muskler og led dagen efter træning?

Muskler og ømhed

Den tid, som det tager for musklerne at restituere, efter vi har dyrket fysisk aktivitet, afhænger af summen af den påvirkning, som efterfølgende skal modvirkes: Jo højere grad af udtrætning og mikroskade på muskulaturen, jo længere tid er musklerne om at komme sig. Og det er uanset, om der er tale om styrke- eller udholdenhedstræning.

skrevet af Ph.d. Jakob Agergaard

Muskler og ømhed

En god form forkorter restitutionstiden, da dine energidepoter bliver hurtigere genopfyldt. Ved styrketræning har du også gavn af den såkaldte repeated-bout-effekt, hvor muskulaturen, ved hyppig træning, tilegner sig en beskyttelse. Specielt mod den ømhed, der kan opstå. Den tid, som det tager for musklerne at restituere, efter vi har dyrket fysisk aktivitet, afhænger af summen af den påvirkning, som efterfølgende skal modvirkes: Jo højere grad af udtrætning og mikroskade på muskulaturen, jo længere tid er musklerne om at komme sig. Og det er uanset, om der er tale om styrke- eller udholdenhedstræning.

Restitutionstid og alder

Om restitutionstiden bliver længere med alderen kan forskningen på nuværende tidspunkt ikke give et klart svar på. Meget tyder nemlig på, at den øgede restitutionstid, som nogle oplever med alderen, skyldes, at formen og hyppigheden af træningen er dalende. Studier har derfor vist, at ældre faktisk kan forbedrer deres restitutionstid gennem træning.

Ømhed i led

Hvis du oplever ømhed i leddene efter træning, kan det være et tegn på en begyndende slidgigt - enten som følge af mangeårigt slid eller som følge af en tidligere akut skade på leddet. Dog oplever vi også med alderen et øget oxidativt stress samt forkalkning af vores led og ledbrusk, som kan være årsag til ømheden. Specielt ledbrusk er fattig på blodtilførsel, men ved fysisk aktivitet vil leddet opleve en forbedret distribution af ledvæsken, hvor igennem ledbrusken får næring til regenerere sig. Netop derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at være fysisk aktive når vi ældes, fordi det reducerer muskler og leds restitutionstid og dermed også ømhed.