Hvordan påvirker søvn din sundhed? – Københavns Universitet

22. november 2016

Hvordan påvirker søvn din sundhed?

Søvn

40% af danskerne føler sig negativt påvirket af søvnmangel. Men hvordan påvirker søvn egentlig vores sundhed? Vidensrådets rapport om ”Søvn og sundhed” viser, at søvnmangel kan sidestilles med risikofaktorer som usund kost, for lidt fysisk aktivitet, alkohol og rygning.

Af Andreas Vigelsø Hansen og Dinne Skjærlund Christensen

Vi kan alle mærke de direkte negative konsekvenser på koncentration, humør og hukommelse. En af hovedforfatterne til en rapport fra Vidensrådet om Søvn og sundhed er søvnforsker og professor ved Center for Sund Aldring Poul Jennum. Han fortæller, at der er en række sygdomme, som giver søvnforandringer fx søvnapnø. Han advarer dog imod at tro, at alle søvnforstyrrelser er udtryk for alvorligere søvnsygdomme. Han peger på, at det ikke nødvendigvis er abnormt at vågne om natten, fordi det er en del af det naturlige beredskab i hjernen. 

”Det er ikke farligt at sove dårligt i en kortere periode. Men hvis man flere måneder i træk sover dårligt eller får for lidt søvn, kan det få alvorlige konsekvenser for helbredet. Søvnmangel på sigt svækker immunforsvaret, således at man bliver mere modtagelig over for infektioner, ligesom man øger risikoen for at blive overvægtig eller få stress, forhøjet blodtryk, type 2-diabetes og hjertekarsygdomme”, siger professor ved Center for Sund Aldring Poul Jennum, som også var formand for arbejdsgruppen.  

Han giver følgende råd: “Det er vigtigt at sikre regelmæssig søvn og hvile. Hav fx faste vaner og strategier for, hvornår du står op og går i seng”.

Vidensrådet har derudover opstillet 8 konkrete livsstilsråd baseret på videnskabelige undersøgelser. Rådene kan hjælpe dig til livsstilsændringer, der kan forbedre din nattesøvn.

Livsstilsråd om søvn 

  • Undgå koffein før sengetid.
  • Undgå alkohol før sengetid.
  • Undgå store mænger energi- og fedtrig kost før sengetid.
  • Sørg for at være fysisk aktiv i løbet af dagen.
  • Sørg for, at soveværelset er veltempereret. Den optimale værelsestemperatur ved søvn er for de fleste 18-21 grader.
  • Undgå støj over 30 decibel i soveværelset. Brug evt. ørepropper.
  • Undgå lys fra skærme fx computer, tablets og tv før sengetid. Man kan dæmpe lysintensiteten på en del skærme.
  • Sørg for, at soveværelset er mørkt. Brug evt. maske over øjnene.

Kilder

Vidensrådets rapport om "Søvn og sundhed"
Vidensrådets tema om søvn og sundhed
Nyhed om Sundhedsstyrelsens rapport: Sundhedsbyrden i Danmark - risikofaktorer